Monday, January 17, 2011

tukar width layout + updated editor untuk letak gambar besar gedabak.

Hello dearest bloggers.

Perasaan tak perubahan kat blog aku nih? Tak perasan ea? Takpe la, biar aku perasan sorang2. T_T




Ok, tak payah emosi sorang2. Actually aku dah tukar width layout ni, jadi makin besar. 

Tujuan : supaya dapat letak gambar besar gedabak, biar puas hati semua yang melihat. Ok fine, yang penting aku puas hati.


[sebelum edit]
outer-wrapper width : 847px
content-wrapper width : 763px
sidebar width : 250px



[dalam proses meng-edit]
outer-wrapper width : 1000px
content-wrapper width : 980px
sidebar width : 270px

background kaler pink kosong tu adalah outer-wrapper. saje letak kaler pink camtu untuk bezakan dengan content wrapper, untuk memudahkan kerja2 meng-edit.


outer-wrapper tukar ke kaler putih. 
macam dah siap edit (walaupun masih ada yang nak di-edit).
tapi nampak buruk giler lah bila header tak sama besar dengan outer-wrapper. tak center.







OK FINE.








[selepas edit]
terpaksa gunakan header sementara. sebab dah tak larat nak edit2. dah tak larat nak buat header baru. sebab malam tadi masa edit2 benda alah ni, memang dah ngantuk tahap cipan. 



sebelum edit width layout. gambar boleh letak "Large" je.



lepas edit. nahhh hambekkk kawwww~~ 
EXTRA LARGE aku kasi. 

Puas hati tak?



Tak kesah. yang penting, aku tuan punya blog nih puas hati. muahahaa~ ;D




Dan of coz la perlu tukar ke "Updated editor" untuk membolehkan saya meletak gambar yang besar gedabak cenggitu. Sebelum ni guna "Old editor" jer.







Click DASHBOARD >>> SETTINGS >>> BASIC
Pastu scroll down sampai bawah. 
kat GLOBAL SETTINGS.

Pilih UPDATED EDITOR



Dah tambah kelebaran layout, dah tukar ke "Updated editor", baru puas hati. 
Ok lepas ni boleh tayang muka yang berjerawat ni besar2 gedabak kat blog.




Awal pagi tadi edit2 blog sementara tunggu masa untuk kejutkan Encik Kuneng bangun. Masa tu takde la rasa ngantok sangat sebab siang hari dah tido berjam2 macam kelawar. Call Encik Kuneng pukul 4pagi. Masa dekat2 pukul4 tu dah terasa mengantok yang amat. Dan pukul 5 pagi baru aku tido. Pukul 6.30pagi baru bangun pegi keje Mahkamah Perindustrian. Sedar tak sedar jer sambil bersiap pegi mahkamah. xP


*p/s : dah lama tak "bermain" dengan HTML blog nih. 
*p/s lagi : blog ini masih under construction. sekian.

.

No comments: